Hírek - Biztosítás
Életbiztosítást a netrõl?
2007.06.25

Megcsinálni könnyû
Lehet, hogy csak az online alkuszok közti harc egyik érdekes állomásáról van szó, ahol az egyik szereplõ valamivel meg akarja különböztetni magát a többitõl? A két legnagyobb társaság, a Netrisk és a Biztosítás.hu ugyanis sokkal óvatosabb. Haraszti Zsolt, a tavaly 5 milliárd forint értékû biztosítás közvetítésével stabilan piacvezetõ Netrisk ügyvezetõ igazgatója például kifejezetten pesszimista, ha az életbiztosítások internetes értékesítésére terelõdik a szó. „Megcsinálni a legegyszerûbb; a gondok azután jönnek.” Szerinte a legnehezebb feladat annak kifürkészése, valójában mire is van szüksége az ügyfélnek.
Széles portfolió kell
Minden biztosító 10-15 életbiztosítási terméket tart a portfóliójában, s az alkuszcégnek már az induláskor legalább fél tucat társaság kínálatával kell rendelkeznie. Itt messze nem olyan egyszerû a képlet, mint a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosításnál (gfb), ahol kis túlzással csak az ár számít, a szolgáltatás ugyanaz, ráadásul azt is másnak (az általunk okozott kár vétlen elszenvedõje számára) vesszük. Egy életbiztosításnál ahhoz, hogy egy leendõ ügyfél valóban körültekintõen tudjon dönteni, sok oldalt kell végig böngésznie, mire kideríti, melyik termékre is van igazából szüksége. Erre pedig nem mindenki hajlandó, így a közvetlen tanácsadás igen fontos, ezt pedig az internet már nem tudja nyújtani.
Felfüggesztés
A Biztosítás.hu egyébként már három évvel ezelõtt beindította az életbiztosítások online értékesítését, nem sokkal ezelõtt azonban éppenséggel felhagyott vele. „A kalkulátorok napra készen tartásának költségeit sem fedezte a megkötöt szerzõdések után kapott jutalék” - vallja be Rácz István, a cég ügyvezetõje. Szerinte az életbiztosítások eladásához két dolog feltétlenül szükséges: legyen az embereknek fölös pénzük, illetve legyen némi fogalmuk a kockázattudatos magatartásról. „Ma a többség elsõsorban a napi költésekre gondol; akinek kenyérgondjai vannak, az nem köt életbiztosítást” - foglalja össze eddigi tapasztalatait. Ugyanakkor továbbra is szondázzák a piacot, s amint látnak rá igényt, újraindítják az üzletágat.
Ügyfélvesztés
Más álláspontot képviselnek az online alkuszi piacon tavaly felbukkanó, s az év végi kötelezõs kampányban rögtön 15 ezres kötésszámmal domborító Praeventio Biztosítási Alkusz Kft.-nél. E cég június végén bevezeti a lakásbiztosítások, augusztus végén pedig az életbiztosítások internetes értékesítését. „Megpróbálunk tanulni a többiek hibáiból” - fogalmaz sejtelmesen Lantos Lóránt ügyvezetõ. A Praeventiónál az internetes penetráció robbanásszerû növekedésére és az árak letörésére számítanak, ami a következõ években várakozásaik szerint többszörösére növeli majd a netes biztosításértékesítést.
Az online területen egyébként általánosnak tekinthetõ jutalékmértékrõl nem beszélhetünk. Már az autós és a lakásbiztosításoknál is igen nagy a szórás: egy-egy eladásért a díjából 3-tól 18 százalékig terjedõ jutalékot kapnak az alkuszok. „Ezért rendesen meg is dolgozunk” - hangsúlyozza Haraszti Zsolt, akinek tapasztalatai szerint egyébként a jutalékplafon csak ritkán lépi túl a 10-12 százalékot. Ezért az árért vállalják a teljes adatfeldolgozást (papíron és elektronikusan is továbbítják a szerzõdést), intézik a teljes adminisztrációt, beszerzik és feldolgozzák a kártörténeti igazolásokat.
Jutalék
A neten kötött életbiztosítások jutalékáról még kevesebbet lehet megtudni; errõl a biztosító és az alkuszok is szemérmesen hallgatnak. Bár errõl az ügyfelek ritkán értesülnek, egy hús-vér ügynök által személyesen eladott életbiztosítási szerzõdés jutaléka az éves biztosítási díj 40-150 százalékát is elérheti. (Egyébként ez az egyik oka annak, hogy ha egy életbiztosítási szerzõdést idõ elõtt felmondunk, akkor általában az elsõ két éves díjat elbukjuk.) A súlyos jutalék magyarázatául a biztosítók a magas élõmunka-igénnyel érvelnek, mondván: egy kontraktust az ügynök általában két-három „ülés” után tud csak tetõ alá hozni, s személyesen, az ügyfél lakásán kell megjelennie, amit általában többszöri telefonos egyeztetés elõz meg. A netes brókerek éppen ezt tudnák megspórolni, s ha a kiemelkedõen magas ügynöki jutalék kikerülne a termék árából, elméletben még az ügyfél is jól járhatna: olcsóbban tudna biztosításhoz jutni.
Magas jutalékok
Nem úgy néz ki azonban, hogy ez lenne az irány. A CLB-nél azt tartják, a netes értékesítésnél is indokolt az offline eladásoknál szokásos jutalékmérték. Ezt azzal indokolják, hogy egy-egy szerzõdéskötést ez esetben is komoly igényfelmérésnek kell megelõznie és faxolgatni, egészségügyi nyilatkozatot kell bekérni, az ügyfélkérdéseket szakértõkkel megválaszoltatni. A Praeventio igazgatója szerint is jogos a magas jutalék, mivel az online szerzõdõ pluszszolgáltatást kap azzal, hogy több lehetõség közül, megalapozottabban tud választani. A Biztosítás.hu ügyvezetõje azzal érvel, hogy egyéni életbiztosítást nem lehet tömegméretekben eladni, így ahhoz, hogy kifizetõdõ legyen az ezzel való foglalatosság, a biztosítóknak vonzó jutalékot kell ígérniük.
Pluszszolgáltatás kell
Egyedül a Netrisk vezetõje véli úgy, hogy ha egyszer belevágnak a életbiztosítások netes értékesítésébe, akkor vagy nyújtanak majd mellé valami pluszszolgáltatást is, vagy módosítják a költségszerkezetet. Ez utóbbi esetben pedig elképzelhetõ, hogy olcsóbban tudják adni a portékát.