Hírek - Biztosítás
Kényszerhelyzetben az utasbiztosítók
2007.05.14
Már tavasztól drágította a külföldi utakat, a mélypont pedig nyáron következett. Így aztán azok, akik már befizették az utat, az induláskor voltak kénytelenek meghúzni a nadrágszíjat - ennek egyik módja lett a biztosítás elhagyása.
Kevesen kötnek
Tovább rontott a helyzeten a focivébé, ami sokakat egy hónapra az otthoni fotelhoz szegezett. De ez még mindig nem volt elég: jött a megszorítócsomag, az idén február elejéig pedig egyáltalán nem esett hó a magyarok által kedvelt síparadicsomokban. Eközben ugyan örvendetesen felfutott a belföldi turizmus, s hosszú évek óta elõször fordult elõ, hogy többen nyaraltak belföldön, mint külföldön, az itthoni nyaralásra viszont nem szokás biztosítást kötni.
Különösen fájó e cégek számára, hogy tavaly 14 százalékkal - az egy évvel korábbi 6,9 millióról 6 millióra - csökkent a több napra kiutazók száma. (Egyébiránt az átlagosan külföldön töltött idõ 8,5 nap.) Ráadásul egy friss felmérés szerint a határt átlépõk alig egynegyede köt utasbiztosítást. S bár Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) utasbiztosítási tagozatának vezetõje inkább a 30-35 százalékot tartja reálisnak, ez az arány is messze elmarad a brit turisták 96, vagy akár a lengyelek 60 százalékától.
Erõsödõ verseny
Az eddigiek fényében szinte jó teljesítménynek tûnik, hogy az utasbiztosítási piac 2006-ban 4 százalékkal bõvülni tudott. Még akkor is, ha a díjbevétel 8,60 milliárd forintról 8,96 milliárdra emelkedése lényegében az inflációt közelítõ áremelés hatásának tudható be. „A stagnáló piac érthetõen megnövelte a versenyt, ez pedig a közvetítõi jutalékok látványos emelkedéséhez vezetett” - mondta lapunknak Vértesi Judit, az egyetlen kizárólag utasbiztosításokra szakosodott cég, az Európai Utazási Biztosító (EUB) Zrt. szolgáltatási igazgatója. A társaság egyébként a piaci átlagnak megfelelõen teljesített tavaly: az egy évvel korábbi 2,47 milliárdról 2,57-re növelte díjbevételét, megszorongatva ezzel a piacvezetõ QBE Atlaszt is.
Ehhez viszont az kellett, hogy versenytársának több kellemetlen esemény is keserítse az életét: korábbi partnere, az Autóklub áttért egy másik cég, az Allianz Hungária termékeinek árusítására, s az MKB Bank hitelkártyájának utasbiztosításait sem õk végzik már - mindez több mint 180 millió forintos bevételkieséssel járt. Az Allianz sem örülhet viszont sokáig: feltehetõn elveszti majd az MKB-bizniszt, amint a bank által alapított két biztosító beindul.
Az orvosi térítés a lényeg
S hogy mi alapján kellene utasbiztosítást választani? Súlyos tévhit, hogy a poggyászbiztosítási limiteket kell figyelni - állítják egybehangzóan a szakemberek. A legfontosabb szempont az orvosi kezelés költségének plafonja. Egy 1-2 milliós felsõ határ - ami gyakori például a bankkártyákhoz járó biztosításoknál - inkább csak alibinek jó. „Ebbõl az összegbõl egy sportbaleset, például egy súlyosabb szalagszakadás költsége sem fedezhetõ a szomszédos Ausztriában” - figyelmeztet Vértesi Judit. Az EUB éppen ezért az idén meg is szüntette „fapados” termékét, mondván: több esetük is volt, amikor az orvosi költségek limitbe ütköztek. Mindenképpen legalább 10-20 millió forintos orvosi költséget vállaló terméket javasolnak az Amerikába és Kanadába, illetve az Izraelbe utazóknak. Ezekben az országokban ugyanis elõfordult már, hogy egy egynapos kórházi kezelésre 1 millió forintot is ki kellett fizetnie a biztosítónak.
A másik igen költséges, s ezért könnyen limitbe ütközõ szolgáltatástípus a betegség vagy baleset, netán haláleset miatti hazaszállítás. Múltkoriban például Egyiptomból egy sérült hazaszállítása több mint 10 millió forintba került, mivel csak speciális repülõ jöhetett szóba, de egy bécsi szállítás is belekerülhet félmillióba.
Elsõsorban a „top”, a „lux”, vagyis a legdrágább termékek sajátja az egyéni és a szállodai felelõsségbiztosítás, illetve a jogvédelmi biztosítás. „Ezekre ritkán van szükség, de ha igen, akkor általában ki is merül a keret” - foglalja össze tapasztalatait Vértesi Judit. Az EUB-nál ügyvédi költségekre 2 milliót, a perrel, illetve óvadékkal kapcsolatosakra 4 millió forintot fizetnek, s hasonlók a limitek a többi biztosítónál is.
Ügyeskedõk
Érzékeny terület a poggyászbiztosítás. A középáras termékekre 100-150 ezer, a topkategóriára 200 ezer körüli, a Plusz, Extra és VIP konstrukciókra pedig még ennél is magasabb összeget fizetnek a cégek, ha elvész a csomag. Általában azonban 300 ezer forint fölé nemigen mennek, s limitálják - árkategóriától függõen 25 ezertõl 60 ezerig - az egy tárgyra kifizethetõ összeget is. „Továbbra is legtöbb elveszett csomagban volt egy Ray-Ben szemüveg és néhány márkás sportfelszerelés” - utal arra Horváth Péter, hogy ügyeskedni ma is menõ dolog. Az EUB-nál ugyanakkor úgy látják, csökken a lódítók száma. Ez annak is köszönhetõ, hogy egy-egy értékesebb, márkás darabnál már számlával kell igazolni, hogy a tárgyat valóban megvettük.
Az erõs verseny legnagyobb haszonélvezõi a közvetítõk: információink szerint az sem ritka, hogy egy utazási irodának 30 százalékot meghaladó jutalékot is fizetnek a biztosítók. A verseny azonban arra is rákényszeríti a szereplõket, hogy újítsanak. Az EUB például kiegészítõ terméket fejlesztett ki az egyik ilyen az uniós tagságunk óta hozzáférhetõ Európai Egészségügyi Kártya mellé.
Sokan épp azért nem vesznek biztosítást, mert úgy vélik, ez elégséges védelmet nyújt külföldön. Ez azonban nem így van. E kártya például nem tartalmazza a hazaszállítással kapcsolatos költségeket, s mivel csak állami kórházban történõ ellátásra jogosít, egy esetleges átszállítás kiadásait sem fedezi. Ezeket az elemeket tartalmazza az EUB új terméke, s a nagyon alapfokú biztosítást nyújtó bankkártyák mellé is kínálnak kiegészítõ biztosítást. Csak a felsõ kategóriás bankkártyákhoz tartozik ugyanis akkora limit, ami valóban képes fedezni a kockázatokat. Az EUB a bankkártyához tartozó biztosítási limitet - egy tömegtermékhez tartozó, általában 1-2 millió forintos betegségi ellátásra jogosító fedezetet - önrészként fogadja el, így a kártya birtokosa viszonylag olcsón juthat hozzá a 10-20 milliós orvosi ellátást tartalmazó csomaghoz.
A QBE Atlasz egyelõre a termékek cizellálásának, illetve a limitek emelésének stratégiájában hisz. Korábban laptop, illetve videokamera biztosítását nem vállalták - ma már ez is belefér, s bevezették az egy napra köthetõ biztosítást is.
Egy új módozatnak, illetve a búvárok számára kidolgozott éves biztosításának köszönheti az Uniqa, hogy a céget nem érintette a piac stagnálása. Ertl Pál, a biztosító igazgatósági tagja úgy látja, a sportszövetségekkel való együttmûködés sokat dob az eladáson, náluk ugyanis - igaz, alacsony bázisról - több mint 70 százalékos növekedést tudott produkálni tavaly az üzletág. Abban minden cégvezetõ egyetért, hogy az utasbiztosítások eladásában növekvõ szerepet kap majd az internet. Az online értékesített termékek olcsóbbak lehetnek - lévén nem kötõdik hozzájuk közvetítõi díj -, az utazók szemében azonban ennél fontosabb, hogy az utolsó pillanatban, akár az elutazás elõtti éjszaka is pár gombnyomással megköthetõ a szerzõdés.