Betlts folyamatban...

gyflkapu

Felhasznlnv:
Jelsz:

Hrek - Biztosts

Nem a biztostktl javul az orvosi ellts

2007.05.03

 Nem a biztostktl javul az orvosi ellts n szerint j irnyba halad az egszsggyi reform?

A f irnyvonalakkal – a gygyszer-gazdasgossgi trvny kidolgozsval, a vizitdj bevezetsvel vagy a krhz-talaktssal – egyetrtek, de a rszletekkel vitznk. A megtett lpsek ltalnossgban mind a hatkonysg nvelst cloztk, de a megvalsts konkrt eszkzei, klnsen a krhz-talakts esetben nem voltak sszhangban a clokkal. Megfelel finanszrozs s minsgbiztosts nlkl nem fognak hatkonyan mkdni a krhzak, illetve el kellene dnteni, hogy milyen egszsgbiztostsi formt vlasszunk.

Az elmlt hnapokban kiderlt, hogy n nem javasolja az zleti biztostk megjelenst az alapelltsban. Mirt?

Az alapvet krds nem az, hogy egy vagy tbb-biztosts legyen az egszsggy, hanem az, hogy kzszfrn belli reform legyen, vagy talaktsuk-e a trsadalombiztostst zleti biztostkon keresztl mkd ktelez magnbiztostss. A lnyeg teht, hogy az alapvet egszsggyi elltst, amelyre a forrsok 70-80 szzalkt fordtjuk, hogyan finanszrozzuk.

nmagban nincs problmm az zleti biztostk megjelensvel az egszsggyben, de az alapelltsok szintjn ezt nem tartom kvnatosnak. A magnbiztostk a kiegszt szolgltatsok szintjn versenyezzenek.

Mi a legfbb rve azzal szemben, hogy az zleti biztostk belpjenek az alapellts finanszrozsba?

Az egsz reform egyik f clkitzse az lenne, hogy gyengtsk az egszsggyi elltsok hozzfrsben ma meglv eslyegyenltlensget, megrizzk a nemzeti kockzatkzssg elvt. Mindez nem fr ssze az zleti biztosts logikjval, hiszen – s ezt maguk a biztostk is elismerik – a versenynek csak akkor van rtelme, ha egy tmeneti id utn klnbz csomagokat, klnbz ron knlnak a biztostottaknak. Ezt javasolja Mihlyi Pter is, az llamreform Bizottsg egszsggyi munkacsoportjnak vezetje janur vgn kzztett javaslatban.

Mrpedig ez tovbb ersten az eslyegyenltlensget. Elfordulhat pldul, – mint ahogy Hollandiban, az ottani reform bevezetse ta mr meg is trtnt – hogy ugyanazrt a szolgltatscsomagrt egy nll kisiparos vagy egy szabadfoglalkozs rtelmisgi tbbet kell hogy fizessen, mint mondjuk egy nemzetkzi vllalatnak a dolgozja, aki egy kedvezmnyekkel teli csoportos konstrukci biztostottja. De a csomagok kztt is klnbsg lenne: egy alacsony jvedelm ember, aki trtnetesen betegesebb is az tlagnl, nem biztos hogy az egszsgi llapotnak megfelel elltscsomagot fogja vlasztani, hanem azt, amit meg tud fizetni. Ha olyan betegsgben szenved, ami nem tartozik a biztostsba, akkor zsebbl kell kifizetnie. Egy ilyen horderej vltozsnl nemcsak azt kell mrlegelni, hogy mi lesz egy-kt v mlva, hanem hogy milyen hatsok kvetkeznek be hosszabb tvon. Mrpedig fennll annak a kockzata, hogy az zleti biztostk, rdekeltsgeik miatt, az egyn llapothoz fogjk igaztani a biztostsi djakat, fggetlenl attl, hogy egybknt mennyi a jvedelme. Ha betegesebb, akkor tbbet kell fizetnie, mint egy egszsgesebb, jmdbb embernek, mivel az elltsa a biztostnak tbbe kerl.

Az eslyegyenlsget tekintve teht a verseng biztostk rendszere rosszabb a trsadalombiztostsnl, ahol egysges szolgltatsi csomag van, a jrulkokat pedig a biztostottak jvedelemarnyosan fizetik. Br a minisztrium ltal tmogatott piacnyits esetn is megmaradna tmenetileg a jvedelemarnyos jrulkfizets, a nemzeti kockzatkzssg s a szolidarits is, hossz tvon azonban ez nem fr ssze az zleti biztostk logikjval. Nagy a kockzata annak, hogy egy ilyen irny reform kiteljesedsvel csorbulna a nemzeti kockzatkzssg, a szolidarits s tovbb ersdne az eslyegyenltlensg.

Az llamreform Bizottsg egszsggyi reformokrt felels tagja a FigyelNetnek adott interjjban viszont pp fordtva rvelt. Mihlyi Pter a tajkrtykra leosztott egszsggyi kiadsok alapjn gy ltja, hogy mivel az Orszgos Egszsgbiztostsi Pnztr kevesebbet klt a szegnyebb kisvrosi lakosokra, ezrt a biztostk is pp a szegnyebbek kegyeit keresik majd.

Nem lttam ezt a vizsglatot, de nagy fenntartsaim vannak ezzel az rvelssel kapcsolatban. Ha igaz, hogy a rosszabb helyzet lakosok kevesebb orvosi elltst kapnak, akkor ez a jelenlegi rendszer hibja, s az egyenltlen hozzfrs jabb pldja. Fl viszont, hogy a biztostk abban lennnek rdekeltek, hogy ezt az egyenltlensget fenntartsk, mrpedig arra kellene trekednnk, hogy egy megreformlt, nem profitalapon mkd trsadalombiztosts rvn felszmoljuk azt.

De nemcsak az eslyegyenltlensg miatt ellenzem azt, hogy magnbiztostk versenyezzenek az alapelltsban. Nemzetkzi pldk alapjn sem ltom ugyanis bizonytottnak azt, hogy ahol verseny van, ott ettl javult volna a szolgltatsok minsge. Pedig az elkpzelt modell szerint a biztostk versenyeznek a betegekrt, s az attl val flelmkben, hogy az egyn tmegy egy msik cghez, sokkal jobb szolgltatst fognak kiknyszerteni szmra a krhzaktl. De olyan orszg, ahol ez gy mkdik, nincs. Amire viszont van plda – Nmetorszgban, Hollandiban vagy Izraelben –, az az, hogy nem sikerlt olyan szablyozst kitallni, ami megakadlyozta volna, hogy a biztostk a j kockzat gyfelekrt versenyezzenek. Hiba kteleztk ket minden biztostott befogadsra, megtalltk a mdjt a nem preferlt gyfelek tvoltartsra. Pldul olyan trsgekben szntettk meg az irodjukat, ahol rosszabb volt a lakossg llapota, vagy csak az interneten hirdettk a szolgltatsaikat a magasabb sttusz rtegeket megclozva.

n teht nem hisz abban, hogy az egymssal verseng biztostk jobb minsg szolgltatst tudnak vsrolni az egymssal verseng krhzaktl?

Nem ltok referenciaknt egyetlen orszgot sem, ahol ez bekvetkezett volna. A verseny felesleges, pazarl beruhzsokra, prhuzamos kapacitsok kialaktsra kszteti a krhzakat egy olyan szolgltatsi gban, amelyben a technolgia radsul roppant drga. Sokkal hatkonyabban s olcsbban lehetne szervezni s fejleszteni az elltst egy-egy rgin bell, hiszen az lenne a cl, hogy az orszg klnbz rgiiban lk magasabb sznvonal elltshoz juthassanak. A verseng biztostk nem rendelkeznek informcival s rdekeltsggel annak mrlegelsre, hogy egy adott trsgben hol, milyen fejlesztsek szksgesek. Radsul a prhuzamos, kihasznlatlan kapacitsokbl ered kltsgeket a szolgltatk a biztostkra, azok pedig a biztostottakra hrthatjk t, amitl hossz tvon egyre drgbb vlik az egszsggy.

n teht a trsadalombiztostsi rendszert reformln meg. Hogyan?

Valban azt gondolom, hogy meg kell rizni a trsadalombiztosts kereteit, s ezen bell kell a reformokat vgrehajtani. n a regionlis decentralizci hve vagyok, ebben a rendszerben, mint egysges pnzalap megmaradna az egszsgbiztostsi alap, s ezt osztank el a trsgek demogrfiai viszonyait s lakossgnak egszsgi llapott figyelembe vve a regionlis biztostk kztt gy vlem ugyanis, hogy egy-egy rgi szintjn lehet a legjobban tltni az ignyeket, igazodni azokhoz, illetve alkalmazni egy egysges minsgbiztostsi rendszert. A regionlis biztostkat termszetesen rdekeltt kell tenni abban, hogy az adott trsgben a lehet leghatkonyabban szervezzk meg az egszsggyi elltst. Ha a krhzak valban racionlisan mkdnek s a rgiban megtakartst rnek el (mert mondjuk tnyleg csak azokat a betegeket ltjk el krhzban, akik erre rszorulnak), akkor ez a megtakarts a rgiban maradna (ellenttben a mai helyzettel, amikor is a megtakarts sztoszlik a teljes rendszerben). gy magasabb djuk lehetne a jelenleg alulfizetett szolgltatsoknak, vagy tbb forrs jutna fejlesztsekre, s ezen keresztl emelkedne a szolgltats minsge. Kialakulhatna egy gynevezett demonstrcis verseny, ami a tbbi rgi egszsggyi elltst is tovbb emelheti. Radsul ez a rendszer a prevencira fordtott kiadsokat is sztnzn: egy-egy terleti elven mkd biztost rdekelt lesz a betegsgek megelzsben, hiszen ennek pozitv hatsaibl is rszesedik hossz tvon.

A verseng zleti biztostk esetben ez megkrdjelezhet, hiszen a biztostottak brmikor ms trsasghoz vndorolhatnak, a megelzs hossz tv haszna gy nem felttlenl az arra pnzt ldoz cgnl csapdik le. Ugyanakkor – a nemzetkzi tapasztalatok alapjn is - szeretnm hangslyozni, hogy a szolgltatsok minsgnek javtsa, az intzmnyek hatkonyabb mkdse elssorban a biztostsi rendszeren kvli vltoztatsokat ignyel, de persze szksges a biztost rdekeltsgnek a megteremtse is.

Ki lehet kszblni a hlapnzt?

Csodt nem lehet tenni a magyar egszsggyben, gy abban sem lehet hinni, hogy brmilyen lpstl egy csapsra eltnne a hlapnz. Akik azt lltjk, hogy nmagban a tbb biztosttl megsznik a hlapnz, egyelre mg adsak annak a rszletesebb bemutatsval, hogy mirt is fog ez bekvetkezni? A megolds csakis az lehet, hogyha ki tud alakulni egy megfelel sztnzsi rendszer, magyarul ha az orvosok mr nem vrjk (vagy nem vrhatjk) el a bortkot, s a beteg sem rzi gy, hogy fizetnie kell. Ez persze nem egyszer, kzgazdszoknak, orvosoknak, szocilpszicholgusoknak kellene vgiggondolniuk, hogy mit kell ehhez megvltoztatni.

Amg viszont van hlapnz, addig – mondjk a biztostk –, nem fognak belpni a kiegszt biztostsok piacra, hiszen a hlapnznl olcsbb termket senki sem tud knlni.

Ez egy relis problma, azonban ha van egy politikai dnts, esetleg konszenzus a kormnyprtok s ellenzk kztt, miszerint az alapelltsban nem, de a kiegszt biztostsok tern vrjuk a biztostkat, akkor nem tartom kizrtnak, hogy mgis belpnnek a biztostk. Ez nyilvn egy folyamat rsze lenne, egymst segtve tudna eltnni a hlapnz, s tudnnak teret nyerni a biztostk.

Az n elkpzelsei szerint konkrtan milyen kiegszt szolgltatsokat nyjthatnnak az zleti biztostk?

Jelenleg a teljes egszsggyi ellts finanszrozsnak a 70-80 szzalka kzkiads, belertve az OEP kasszja is, a fennmarad 20-30 szzalknyi rszt viszont zsebbl fizetjk. Amit ma zsebbl fizetnk, annak egy rszre nyjthatnnak kiegszt biztostst a biztostk: pldul a gygyszerek trtsi djt lehetne fedezni, vagy olyan szolgltatsokat, amelyeket az emberek magnorvosnl, magnklinikkon vesznek ignybe. Ide tartozhatnak bizonyos fogszati elltsok, krhzi hotelszolgltats, kiemelt nvri ellts vagy esetleg a szabad orvosvlaszts. Azon is el lehet gondolkozni, hogy pldul a gygyszati segdeszkzk egy rsze vagy a gygyfrd-szolgltats finanszrozhat kiegszt biztosts formjban.

Nem tart attl, hogy ha megjelennnek az alapelltson fell extraknt kthet kiegszt biztostsok, akkor ez tovbb mlyten a trsadalmi feszltsgeket?

Jelenleg is mkdnek nkntes egszsgpnztrak s nem tapasztalhatk ilyen feszltsgek. Most is egyenltlensgek vannak, s ezek, mkdjk akrmilyen biztostsi rendszer, nem fognak eltnni. Nem is szabad azt grni, hogy az egszsggyi ellts egszre biztosthat az egyenl hozzfrs. Azt azonban lehet grni, hogy az alapvet elltsban – amire a teljes egszsggyi kiads 70-80 szzalka fordtdik – treksznk az egyenl hozzfrst biztostani. Ha teht az alap tb-elltsban nincsenek nagy egyenltlensgek s a szolgltats kellen magas sznvonal, akkor knnyebb elfogadni azt, hogy bizonyos kiegszt biztostsokat nem mindenki tud magnak megvsrolni. De errl szinte trsadalmi prbeszdet is kell folytatni.
vissza
 

Partnereink

Hirdetsek