Betlts folyamatban...

gyflkapu

Felhasznlnv:
Jelsz:

Hrek - Karrier

A felsoktats nem a munkra nevel?

2007.08.27

 A felsoktats nem a munkra nevel? A munkaer-piaci szempontbl fontos kompetencik feltrkpezst, a munkltati elvrsokat s a hallgatk nrtkelse tkrben az erssgeket s a fejlesztend terleteket vette grcs al kompetenciakutatsban a BDF karrierirodja s az intzmny hallgatit tmogat Perintparti Alaptvny. Vizsgldsuk meglep eredmnnyel zrult: a nyugat-dunntli felsoktatsi intzmnyek hallgati szerint nem ugyanazok a kpessgek s kszsgek a fontosak, mint amelyeket a kutatsban rszt vett cgek annak tartanak.

A kereslet s a knlat nem mindig fedi egymst

A kutats clja a kpzs s a munkaer-piaci elvrsok kzeltse volt. A Bir Krisztina, Csnyi Zsuzsanna s Vincze Szilvia ltal vgzett felmrs hallgati rszben az elss s a vgzs hallgatkat egyebek kzt az elhelyezkedsben preferlt szakterletekrl, illetve a leend munkltatknak a plyzik kpessgeivel kapcsolatos vlt elvrsairl krdeztk. A legkedveltebb szakirnyok sorrendje: a logisztika, a gyrts s termels, az adminisztrci, a pnzgy-szmvitel, a marketing s reklm, a mrnki tevkenysg, a HR, az oktats, a kereskedelem, az rtkests, az IT/telekommunikci, valamint a jog s kzigazgats. A hallgatk szerint ugyanakkor a munkltatk a diploms plyzik kpessgei kzl a „dntsi kpessget” tartjk a legfontosabbnak.

A munkltati elvrsok kztt viszont ez nem szerepel a leglnyegesebbek kztt. A tbbi, a leend munkavllalk szerint is fontosnak tlt kompetencia kzl a megbzhatsg, a szakmai ismeret s a pontossg mr nagyobb sszhangban ll a vllalatok elvrsaival.

Az alkalmazsi kompetencik fontossgi rangsornak vgn a hallgatk szerint a pozitv belltds, az elvigyzatossg, a segtkszsg s a munkaintenzits llt – ez mr sszecsengett a munkltatk rtkelsvel. A munkaerpiacon val rvnyeslshez fontos tovbbi kompetencik kztt a nyelvismeretet, a magabiztossgot, a kapcsolatpt kszsget, a kreativitst, a kls megjelenst, az elktelezettsget, az alkalmazkod kpessget, a gyakorlati tapasztalatot s a tolerancit jelltk meg a hallgatk.

A munkaerpiac keresleti s knlati oldalnak tletei csak rszben fedik egymst. A tanulmny ksztinek elzetes vrakozsa beigazoldott: a hallgatk ltal fontosnak vlt kompetencik gyakran nem tallkoznak a munkltatk vals elvrsaival.

A hallgatk nrtkelse pozitv

A hallgatk a sajt tulajdonsgaikat is rtkeltk: a tisztessg, a becsletessg, a motivltsg, a segtkszsg, a vilgos kifejezkszsg s a szakmai ismeret kompetenciban tltk magukat a legjobbnak. Ebbl az a kvetkeztets vonhat le, hogy a vlaszadk igyekeznek szablykvet mdon, etikusan, az erklcsi normk betartsval rvnyeslni – ez teljes sszhangban ll a munkaadk elvrsaival.

A leginkbb fejlesztsre szorul kpessgek kztt a stressztrs, a munkaintenzits, a logikus gondolkods, a kitarts, a konfliktuskezels s a terhelhetsg kszsgeiben kellene tkletesteni magukat a hallgatknak. Lehetsgk volt arra is, hogy eme kompetencik fejlesztsnek konkrt mdjt feltntessk – a legtbben erre a felsoktats keretben lttk a lehetsget.

Az egyetem a kpessgeket is fejlessze!

A tanulmny kszti javasoljk, hogy az egyetemek, fiskolk szervezzenek – a felsoktatshoz igazodva, a gyengbb terletek erstsre – karriermenedzsment-szeminriumot a kutats eredmnyei alapjn. A felmrs sorn megalkotott kompetenciamodell s sztr, valamint a krdv j alapot teremt a hallgatk kszsgeinek, kpessgeinek hossz tv mrsre, sszehasonltsra, illetve az ezekre pl fejlesztsi programok kidolgozsra.

Az ismtld vizsglatok lehetsget teremthetnek a munkltati s a hallgati oldal elvrsainak, vltozsainak megfigyelsre, s a munkaer-piaci szereplk hossz tv egyttmkdsre. Ezen tlmenen pedig a felsoktatsi intzmnyek nemcsak a hallgatk ismereteinek gyarapodshoz, hanem kszsgeik, kpessgeik fejlesztshez is hozzjrulhatnak.
vissza
 

Partnereink

Hirdetsek