Betöltés folyamatban...

Ügyfélkapu

Felhasználónév:
Jelszó:

Hírek - Belföld

Mindjárt megszûnik az Ügyfélkapu, ezt kell tudni a változásokról

2024.11.26

A jövõ év elejétõl fontos, mindannyiunkat érintõ adminisztratív változás lép életbe: 2025. január 16-tól megszûnik a már jól ismert Ügyfélkapu. Helyébe az Ügyfélkapu+ lép, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás lesz használható. Az Economx lépésrõl lépésre bemutatja, mit kell tennünk.

A kormányzat azt szeretné, ha minél többen digitális állampolgárokká válnánk, mert ez rengeteg elõnnyel jár mindenkinek: felgyorsul az ügyintézés, kényelmesebb lesz, és a kormányzatról is teher hullik le.

Az egyik legfontosabb, egyben leginkább küszöbön álló változás, hogy 2025. január 16-tól megszûnik a jó ideje használt, hagyományos ügyfélkapu, és a helyébe lép a várhatóan jóval biztonságosabb Ügyfélkapu+ – világított rá cikkében az Economx.

Mindemellett a kormány elindította a Digitális Állampolgárság Programot, amely egy mobilappon keresztül biztosítja az elektronikus ügyintézést. Múlt pénteken Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezetõ miniszter beszélt részletesen a változásokról.

Hogyan mûködik az Ügyfélkapu+-regisztráció? 

Ami szükséges a néhány perc alatt elvégezhetõ mûvelethez:

  • 1. Egy létezõ, már használatban lévõ Ügyfélkapu-regisztráció, ahová felhasználónévvel és jelszóval szoktunk belépni.
  • 2. Valamilyen okoseszköz, telefon vagy tablet, amellyel applikációt tudunk letölteni, majd az futtatni.
  • 3. Egy hitelesítõ alkalmazás, azaz authenticator letöltése például a Google Play Áruházból vagy az AppStore-ból: mi a Google Authenticator nevû alkalmazást vetettük be erre, és szoktuk bevetni a hasonló feladatokra.

Authenticator app? Mit jelent a kétlépcsõs azonosítás?

A kétfaktoros hitelesítéssel már nagy eséllyel találkoztunk máshol is, például amikor egy-egy online fizetést, tranzakciót kell a mobilbankunk segítségével megerõsíteni.

Az Ügyfélkapu+ használatakor, belépéskor a telefonunkra megkapjuk ezt a kódot az Authenticator megnyitásával: ezt a számsort kell majd a bejelentkezõ felületen beírni.

Mi lesz a hagyományos Ügyfélkapu sorsa? 

Az Ügyfélkapu+-regisztrációt mindenképp érdemes 2025. január 15-ig elintézni, mert 2025. január 16-án gyakorlatilag már nem fogunk tudni elvileg belépni az ahhoz tartozó felhasználónévvel és jelszóval a hagyományos Ügyfélkapuba. Ha egyik regisztrációt sem végezzük el január közepéig (Ügyfélkapu+ és/vagy DÁP), nem lesz lehetõségünk elektronikusan elintézni azokat az ügyeket, amelyekhez ügyfélkapus belépés szükséges.

2025. január 16-án tehát az Ügyfélkapu megszûnik, és nem tudjuk majd elérni rajta keresztül például az EESZT-t, az ONYA-t, az eSZJA-t, illetve a többi központi online ügyintézõ felületet. Ha regisztráltunk, ezekre az állami oldalakra, zökkenõmentesen beléphetünk majd a megadott határidõtõl az Ügyfélkapu+ szolgáltatással, akárcsak a DÁP mobilappal.

„A jelenlegi tervek szerint az Ügyfélkapu+ rendszere 2025. december 31-ig fog mûködni, utána teljes egészében a DÁP veszti át a szerepet az online állampolgári ügyintézésben” – írja az Economx.

Mi a különbség az Ügyfélkapu és az Ügyfélkapu+ között? 

A különbség lényegében annyi, hogy az Ügyfélkapu+ lehetõvé teszi, egész pontosan az eddigiekhez hozzáteszi a kétfaktoros azonosítást, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felhasználónév és a jelszó megadása mellett szükség lesz a már említett egyszeri Authenticator biztonsági kód megadására is, ami minden alkalommal más és más. 

Minek a kétfaktoros azonosítás?

Mert enélkül már nem kellõen biztonságos az Ügyfélkapu, a kétlépcsõs azonosítással azonban jóval nagyobb eséllyel meg lehet elõzni, hogy illetéktelenek éljenek vissza az érzékeny személyes adatainkkal. 

Milyen authenticatorszolgáltatást telepítsünk?

Egy korábbi tájékoztatójában a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) az iOS-re és az Androidra is egyaránt telepíthetõ Google Authenticator, illetve Microsoft Authenticator mellett a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) saját fejlesztésû appját, a NISZ Hitelesítõt ajánlotta, vagy például a platformfüggetlen Authy is.

Ha nincs okostelefonja vagy tabletje, webes vagy asztali (desktopos) hitelesítõ alkalmazást is használhat (pl. TOTP.APP, Verifyr).

Tipp! Mielõbb belevágunk egy Ügyfélkapu+-regisztrációba, mindenképpen érdemes elõbb az általunk szimpatikusnak vélt/számunkra rendelkezésre álló authenticatoralkalmazást letölteni, és a telefonunkon vagy az egyéb eszközeinket elérhetõvé tenni.


vissza