Betlts folyamatban...

gyflkapu

Felhasznlnv:
Jelsz:

Hrek - Gazdasg

280 millird forintos beruhzs alapkvt tettk le Debrecenben

2023.04.21

Letették az alapkövét a dél-koreai EcoPro mintegy 280 milliárd forintos beruházásának Debrecenben, az elektromos akkumulátorokhoz szükséges katódokat gyártó vállalat üzemében 630 új munkahely jön létre - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken a hajdúsági városban.

 

A minisztérium közleménye szerint a tárcavezet a cég els, Dél-Koreán kívüli üzemének alapkletételi ünnepségén arról számolt be, hogy a gyárban évente mintegy 108 ezer tonna katódanyagot fognak elállítani az Európában szokásosnál is jóval szigorúbb környezetvédelmi elírások mellett. A 280 milliárd forint érték beruházást az állam 30 milliárd forinttal támogatta.Beszédében kiemelte, hogy az elmúlt három évben példátlan módon, kétszer is teljesen a feje tetejére állt a világgazdaság a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború miatt, azonban a rendkívüli nehézségek közepette is megingathatatlanul tört elre az autóipar globális forradalmi megújulása.

Közölte, ez egyrészt gazdasági kényszerség, hiszen már minden szerepl annyit fektetett ebbe, hogy visszafordulni nem lehet, másrészt környezetvédelmi kényszerség, mivel a globális károsanyag-kibocsátás 14 százaléka a közúti közlekedéshez kapcsolódik.

 
 

Ha a következ években a világ nem lesz képes átállítani a közlekedést elektromos alapúvá, akkor mindenfajta környezetvédelmi cél, mindenfajta klímacél, mindenfajta zöld célkitzés csak naiv illúzió marad- figyelmeztetett.

A környezetvédelem nem csak addig fontos, amíg a párt nevébe bele kell tenni a zöld szót, tehát ha valóban fontos kérdésként tekintünk a környezetvédelemre, akkor pontosan tudjuk, hogy ma a legfontosabb feladat a közlekedés és így az autóipar átállítása elektromos alapokra - tette hozzá.

Szijjártó Péter rámutatott, hogy mindehhez elektromos autók kellenek, azokhoz pedig elektromos akkumulátorok, márpedig a nyugati autóipari vállalatok teljesen függvé váltak a keleti akkumulátorgyártóktól.
Tetszik, nem tetszik, ez így van- mondta, aláhúzva, hogy a világ tíz legnagyobb akkumulátorgyártója közül hét kínai és három dél-koreai. A következ évek egyik meghatározó gazdasági folyamata ezen cégek Európába települése lesz, a kérdés pusztán az, hogy hol fogják létrehozni az új üzemeiket.- mondta.

 

A kérdést úgy is feltehetjük, hogy melyik európai ország fog mindebbl profitálni? Melyik európai országban jönnek létre munkahelyek nagy számban, melyik európai országban jelenik majd meg a környezetvédelmi célok eléréséhez nélkülözhetetlen, ultramodern technológia? - sorolta.

A mi célunk, hogy erre a kérdéssorra a válasz úgy hangozzon, hogy természetesen Magyarországon - mondta.

És szintén reméljük, hogy Magyarországon kevesen vannak, akiknek az a reménykedésük, hogy ezek a beruházások más országoknak hozzanak hasznot - tette hozzá.

 

A miniszter emlékeztetett, hogy hazánk a világranglista negyedik helyén áll az elektromos akkumulátorok gyártásban és exportjában.

Tehát nem valami új, nem valami titkos, nem valami senki által nem ismert dologról beszélünk - húzta alá.

Hangsúlyozta, hogy az elkel pozíció annak köszönhet, hogy Magyarország a keleti és a nyugati vállalatok találkozási pontjává vált, amire épp az autógyártás világtérképére felkerül Debrecen adja a legjobb példát.
A kormány a debreceni déli gazdasági övezet fejlesztéséhez eddig 140 milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztésekrl hozott döntést, és elkészítés alatt van további 360 milliárd forintnyi fejlesztés - emelte ki.

Kitért arra is, hogy a magyar-dél-koreai kereskedelmi forgalom tavaly 37 százalékos bvülés után megközelítette a hétmilliárd dollárt, és ezzel hatalmas rekordot döntött. A kelet-ázsiai ország vállalatai pedig mára a negyedik legnagyobb beruházói közösséget alkotják hazánkban.


vissza